Magic: The Gathering

Magic: The Gathering (ofta kallat bara Magic) var det första samlarkortspelet som uppfanns och det blev ganska snabbt en stor succé i många länder efter att det publicerades 1993 av Wizards of the Coast. Skaparen av Magic var matematikläraren Richard Garfield. Spelet har efterhand förändrats och byggts ut med nya expansioner och regelomarbetningar.

Om spelet

Spelet som utspelar sig i fantasivärlden Dominia simulerar dueller mellan två eller flera magiker som med hjälp av sina besvärjelser försöker ta livet av varandra. Magic spelas av två spelare som har varsin lek. Leken innehåller bl a de besvärjelsekort som används i kampen mot den andre magikern. Rent praktiskt går dock spelet till på så vis att seplarna sitter vid ett bord med varsin kortlek som de själva satt ihop, och försöker reducera motståndarens livspoäng till noll.

Ett samlarkortspel som Magic är förutom ett spel även ett samlande på kort (ungefär som äldre tiders samlarbilder). Varje spelare har alltså sin egen samling som han bygger olika lekar med. Kort från de tidigare upplagorna kan vara mycket värdefulla och säljs för hundratals dollar. I originalreglerna fanns ett moment av hasardspel där vinnaren fick ett av motståndarens kort. Detta är dock borta sedan länge på grund av spellagar i vissa amerikanska delstater.

Hur man spelar

Grundregeln

Många kort ändrar de skrivna reglerna, när detta händer har alltid kortets text förtur över regeltexten.

Korttyper

Det finns olika sorters kort som alla behövs i större eller mindre utsträckning i en vinnande lek. Grundtyperna är:

  • Land
    Grundläggande kort som producerar mana vilket krävs för att spela nästan alla andra kort, enda undantagen är andra land och ett fåtal kort som kostar noll mana. Grundländerna är kopplade till varsin färg.
  • Varelser (Creatures)
    Varelser som trollkarlen frammanar för att anfalla motståndaren.
  • Besvärjelser (Sorceries/Instants)
    Engångsbesvärjelser som skadar motståndaren eller hjälper trollkarlen och hans varelser temporärt.
    Förtrollningar (Enchantments)
    Förtrollningars effekter påverkar spelet tills de förstörs.
  • Artefakter (Artifacts)
    Kraftfulla artefakter som trollkarlen hittat.

Färger

Det finns fem färger i Magic. Varje färg har olika styrkor och svagheter, dessutom lite olika tema. Alla varelser, besvärjelser och förtrollningar har en färg. För att kunna spela ett av dessa kort måste trollkarlen ha ett eller flera länder som producerar mana av motsvarande färg. De fem färgerna är:

  1. Vit
    • Hör ihop med landet Slättland (Plains).
    • Tema: Livsmagi, präster, helare, soldater
    • Styrkor: Helar trollkarlen, räddar varelser från döden, kraftfulla förtrollningar
    • Svagheter: mestadels svaga varelser, inga besvärjelser som skadar motståndaren
  2. Blå
    • Hör ihop med landet Ö (Island).
    • Tema: Kontra-, havs- och luftmagi, underhuggartrollkarlar
    • Styrkor: Stoppar motståndarens besvärjelser, drar fler kort än motståndaren
    • Svagheter: mestadels svaga varelser, långsamt uppbyggande av kontroll
  3. Svart
    • Hör ihop med landet Träsk (Swamp).
    • Tema: Dödsmagi, zombier, ohyggligheter
    • Styrkor: Dödar motståndarens varelser, återupplivar sina egna varelser från de döda, suger liv från motståndaren
    • Svagheter: Kan inte förstöra förtrollningar
  4. Röd
    • Hör ihop med landet Berg (Mountain).
    • Tema: Eldmagi, troll, jättar, goblins
    • Styrkor: Bränner motståndaren och hans varelser, frammanar snabba varelser
    • Svagheter: Kan inte förstöra förtrollningar, kan inte hela sig
  5. Grön
    • Hör ihop med landet Skog (Forest).
    • Tema: Naturmagi, alver, skogsodjur
    • Styrkor: Störst och farligast varelser, producerar mer mana snabbare
    • Svagheter: Kan inte döda motståndarens varelser annat än med sina egna varelser, inga besvärjelser som skadar motståndaren.

2 reaktioner till “Magic: The Gathering”

Lämna ett svar